27 november 2009

facebook har snott mitt liv

Jag hinner inte med någonting, känns det som i alla fall. Mina prydliga to-do listor växer och kluddas ner av nya kom-ihåg-saker. Mina fulgula post it-lappar väller ut över hela matbordet, slickar sig fast på min tallrik, fastnar i håret och hamnar innanför tröjan. Finns det möjligen mer tid att hämta någonstans, undrar jag?

Egentligen är det rätt konstigt att man inte har tid. I alla fall om man jämför med alla småbarnsföräldrar. De tar hand om sina barn, matar dem, tar dem till dagis, tar hand om dem när de är sjuka, vaggar dem till sömns, leker med dem, lär dem tala, ger dem kärlek PLUS att de hinner med sig själva. De hinner jobba, få sömn (nja, kanske inte den längsta sömnen) de hinner äta, kanske duscha och till och med eventuellt syssla med någon hobby. OCH facebooka!

Där har vi det, boven i dramat! Antagonisten i min vardag - facebook. Min drog och förklaringen till varför jag inte tar tag i boken istället för facebooks gastkramande statusintresse. Varför jag istället inte bloggar, varför jag inte hinner dammsuga och varför jag skippar ett trevligt mingel. 
Nja, kanske inte det sista.

Igår när jag kom hem från alla dagsbestyr slog jag som alltid snabbt på datorn och klickade fram facebook, livet. Just då föll insikten över mig med att det kanske inte är så hälsosamt att enbart leva sitt liv genom andras semester-och partybilder. Och framförallt genom andras statusuppdatering. Och är man ute efter någon form av skribent/författarkarriär så är kanske inte finurliga kommentarer på andras status det enda man eftersträvar att få nedskrivet om dagarna.

Vad är det för liv?

Ok, jag må överdriva en aning. Men oftast heter genvägen till allt annat man egentligen bör ta itu med just:

Facebook.



It feels as if I´m not having time enough for everything I should do. And I think of all parents who both have time with their childern AND themselves. They also have time to Facebook (I know some who fb). And there we have the culprit, my antagonist in everyday life - facebook. Maybe it´s not so healthy to just indulge in other peoples life. At least not if you´re looking for more quality time.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar