16 november 2009

trötta måndag

Det är en sådan där dag idag - jag tvingas vakna alldeles för tidigt och det ser ut som om någon slått ut skallen på mig för att sen sätta tillbaka den på halsen. Mina ögon vill inte riktigt öppna sig hur mycket vatten jag än stänker ner dem med. Och mina rörelser går i ultrarapid, nästan så att folk tror att jag flirtar med dem, så länge som jag håller kvar min blick eftersom jag har svårt att lyfta bort blicken i normal takt. Sminket gör det heller inte bättre, de svullna ögonen dränker bort min ögonskugga och ögonfransarna ser ut som små insektsben som sticker ut, kanske ihopklämda av mina ögon.

Jag längtar efter sängen, det stora täcket att krypa in under, den djupaste sömnen runt sex på morgonen som inte ska behöva bli störd av något stereotypt alarmljud.

Det är mörkt ute, regn som fryser till is och pickar ner mig på vägen till stammis-lunchen på Sandy´s. En grov vegetarisk, sluddrar tröttheten i mig fram. Alltså inte en grov vegetarisk som i extremt vegetariskt. Utan ett grovt bröd med vegetariskt innehåll. Men det är ju så man säger, på nischat snabbmats-språk. Förkortningar. Som när jag för hundra år sedan jobbade på McDonald´s och man ropade över en beställning till köket: 9 st HB, tack! Och köket svarade: Ja tack, 9 st HB om tre minuter. Alltså hamburgare.

Nu sitter jag på kontoret med panorama-utsikt över gatan. Någon som ser ut som Björn Ranelid strosar utanför. Men det är inte Ranelid, bara någon med samma guldgula backslick och illbruna fejs.






I´m so tired today, cannot even see my eyes in the mirror, they are covered with my swelling eyes. Also my make up is covered. I can only see my eyelashes protrude as small insect legs from my swollen eyes. It´s also cold outside, the rain pecks me down on my way to my lunch spot. I order a sandwich, and sit down to eat it. People around me think I might be flirting with´em, but I´m not. It´s only because of my tired slow motion mood and my eyes which cannot switch focus fast enough. Now I´m sitting here at my job, a man strolls around outside. He looks in to me, and I look back at him, try to switch focus before he might think I´m flirting with him too. But I can´t, he looks at me, and me at him, and I try to stop. Suddenly it gets darker then ever, the night has come to hide me and my viscous eye.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar