7 december 2009

cigglöst

Jag kan verkligen inte förstå. Finner ingen logik.

Ok, låt oss ta det från början. Det här handlar om mig och alla rökare. Eller egentligen får alla göra som de vill, bara jag inte blir nerblossad med cigarettrök. Och de flesta är ju faktiskt rätt duktiga på det, att ställa sig lite åt sidan när de röker.

Och ja, det händer ibland att någon enstaka person visar på någon sorts insiktslöshet eller kanske mer hänsynslöshet. Jag är inte så kräsen av mig, men säg att man sitter i en busskur, bredvid en annan person. Det spöregnar, jag har ingen lust att ställa mig någon annanstans än under busskuren. Personen bredvid mig tänder en cigg, sitter kvar. Det spöregnar. Jag vill verkligen inte ställa mig utanför busskuren under regnets piskrapp. Personen bredvid mig sitter kvar, skiter fullständigt i att cigarettröken blåser rakt på mig.

Jag tappar tålamodet. Orkar inte le dubbelt åt personen - både irriterat och vänligt urskuldrande på en och samma gång. Efter några lidelsefulla sekunder fyllda av cigarettrök som hinner fastna både på hår, jacka och i lungor hoppar jag hastigt upp från bänken och ställer mig tvärt utanför busskuren med armarna i kors samtidigt som jag stirrar på personen. Ja, jag använder mitt vapen - mina ögon, och stirrar ungefär så som det en gång svartnade till i ögonen på mig när ett par pojkar låtsasbråkade alltför länge med varandra i en alltför trång buss, vilket gjorde att jag blev halvt tryckt mot väggen. Jag stirrade bara på dem, ingen grimas, ingen sur min eller så. Bara stirrade. Pojkarna slutade upp direkt.

Personen i busskuren slutade aldrig röka. Tittade inte ens på mig.

Det finns de som börjar röka när de själva i princip är barn. När man inte vet sin egen identitet. Svårdefinierbar tillsammans med ett grupptryck. Jag försvarar inte dem, men jag förstår varför de faller offer för cancerpinnen. Det finns de som börjar röka runt 20-års åldern. Lite för sent att börja om man nu ska börja, kan jag tycka.

Och så finns det personer som börjar när de är runt 30-snåret. Som en kvinna jag halvt känner gjorde. Började röka för ett halvår sen. Varför då kan man ju undra? Hon själv har väl inget riktigt svar på det.

Hon är mest bara chockad över att hon "redan" efter ett halvår börjat dras med en irriterande rökhosta.






I´m against some smokers who believe that non-smokers will adapt to their needs. Kind of having to look at people when they urinate.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar