7 mars 2010

solsidan. in real life.

Det hände idag, jag var på väg till matbutiken. Tänk dig söndag, tänk dig solig söndag. Tänk dig att folk denna söndag promenerar i sällskap, hand i hand. Tar en brunch, kanske en fika på något populärt ställe som sägs ha stans finaste utsikt, barnvänlig miljö, maffiga bullar och matiga mackor. Och för att inte tala om latten. Fikets kaffe latte är den bästa!

Klockan börjar lida mot dagens slut. Det är eftermiddag, timmen är fyra. Folk vandrar hemåt för att ta tag i söndagskvällen. Men först beger sig alla sedvanligt till matbutiken för att kunna laga till en härlig söndagsmiddag, ett bra avslut. Och bredvid matbutiken ligger det så ypperligt en videobutik, nästan så att butikerna smälter konceptsamman. Videosöndag med en härlig middag. Framför mig skiljs fyra personer, två par åt. Hjärtligt, tack för idag! Kram kram och stora leenden, hejdå. Ja ha det så bra, det var trevligt att ses! Det ena paret hamnar framför mig. De tar stegen mot videobutiken, jag matbutiken. Tjejen i paret iakttar det sällskap de nyss så hjärtligt skiljts åt med. Hon har en stor rynka mellan ögonbrynen. Rynkan grimaserar ända ner mot näsryggen. Hennes pojkvän märker det inte. Att hon totalt blänger på det par de nyss umgåtts med. Det par som de tillbringat hela söndagen med. Fikat med, promenerat med, skrattat ikapp med och jämfört sig själva med. En perfekt söndag. Och tjejen fortsätter stirra på det andra paret, som nu befinner sig på ganska långt avstånd från dem. Jag finner det börja bli obehagligt. Hon fortsätter att blänga.

Jag viker av. Hamnar i matbutiken, paret i videobutiken. Just som jag är på väg hem kommer jag på en film jag vill se. Jag går in i videobutiken och hamnar i kön, åter bakom samma par som nyss befann sig framför mig på gatan. Och jag råkar höra något jag skäms så mycket över att få höra. Jag skäms för att samtalet mellan paret är så genomskinligt genomskådat, mer genomskinligt än hur en spegelbild framstår. Jag skäms över tjejen som inte inser hur hon beter sig. Så typiskt. Svenskt. "Så, då var det äntligen avklarat", säger tjejen och fortsätter, "Ja vi kommer inte direkt bli bästa vänner". Pojkvännen som letat efter sin plånbok stannar plötsligt upp, "Vad menar du?" "Jamen, tråkigare människor får man väl leta efter", säger tjejen och rycker tag i en chokladkaka. "Men så kan du ju inte säga", tycker pojkvännen och börjar skruva på sig. Tjejen slänger hafsigt upp film och choklad på kassadisken, "Vadå jag är bara ärlig". "Jomen så kan du ju ändå inte säga", menar pojkvännen och hittar sin plånbok. Varpå tjejen rycker plånboken ur hans händer och säger, "Jag får väl säga vad jag vill".







A wonderful Sunday. Four people, two couples going separate ways. They thank each other for a lovely moment, good coffee, a cozy walk under the sun. Later on, in the local video store I come across one of the couples. And I can now hear them talk shit about the ones they recently were having a lovely Sunday with.
How typical, Swedish.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar