10 juni 2010

boken och solen

Ok. Det är så här. Jag har för tillfället ett sommaruppehåll i mitt studerande. Det betyder, inga direkta måsten, inga anvisningar om hur mycket som ska läsas till när, och framförallt inga upplysningar om vad som ska läsas.

Jag är fri.

Det hände igår. Eftermiddagssolen skrattade förtjust åt mig när jag äntrade balkongen. Det slutade med att vi diskuterade lite, solen och jag. Vi diskuterade om ditten och datten och sedan reste jag demonstratvit på mig för att visa att jag visst hade en del andra saker att ta tag i. Det var inget mer med det, solen blev inte förargad alls. Han försvann bara en kortis medan jag gick in och ställde mig framför min bokhylla. Som ett barnkalas bubblade mitt hjärta medan jag lätt drog med fingrarna längs med de otaliga bokryggarna. Jag stod framför min frihet, min dröm jag länge drömt om - att själv få välja vad jag vill läsa. Att läsa exakt det jag vill. Att frossa i läsandet, att missbruka läsandet, att ta igen alla de böcker jag bett om ursäkt för att ha prioriterat bort.

Solen dök åter upp på himlen och ut traskade jag i släptåg med en efterlängtad bok. Men plötsligt skymde det till. Jag tittade upp. Solen var borta. Är det boken, så säg, sade jag och böjde nacken stramt så att blicken rotade sig långt in i skyn. Men solen förblev borta. Så jag lade mig på mage och slog upp någon sida sådär på måfå för att bekanta mig med boken. Men det dröjde inte länge och jag vaknade av att jag hade somnat. Lite saliv hade sipprat ut på mitt underlag och jag skyndade mig med att torka upp det med undersidan av armen. Återigen tog jag tag i boken och skulle till att slå upp första sidan. Men just som jag äntligen skulle påbörja läsandet i denna alldeles valfria bok, blev jag upptagen av att telefonen ringde.

Tyvärr fick jag ingenting läst denna eftermiddag, vilket beror på solen. Jag tror nog att jag svek honom och när han blev något surmulen fann jag ingen ro till att läsa. Jo, jag tror att det är så, att det beror på solen. För adderar jag ihop mina dagar med försök till att läsa har det nio av tio gånger berott på solen.

Jo, så är det. Det tror jag benhårt på.

Men idag är en ny dag och vem vet hur många böcker jag kommer att plöja igenom. För jag är ju alldeles fri.






It happens everytime I start with reading a book - I get disturbed by so many other things and find it
inconvenient not giving those books, I have been longing for, a good chance to be read. I´m free from school so it should be very easy to choose exactly what to read. Or maybe the freedom gives you too many opportunities. Maybe I should make myself a schedule, as in school, to get some discipline. Maybe I should become a nun, to get some more discipline. Or maybe I should just decide to do what I´ve had in mind, whatever it takes - up yours facebook, phone calls, nail polish-doing, up yours messy stuff. Hi there lovely book.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar