15 augusti 2010

söndagsgodis

Sent vaknade jag denna söndag, slog upp datorn och läste ett mail av min pappa som undrade om jag skulle bege mig till Drottninggatan idag? Ja, för sjuttsingen, det skulle jag!

Och i tid hann jag till världens längsta bokbord som dukats upp i och med Stockholms Kulturfestival. Ni andra som denna helg har dragit era släp bort till Way Out West i Göteborg, ni ska bara veta vad ni har missat här! Nåja, kanske överdriver jag nu lite, men detta var ju kul - att fynda böcker menar jag.


Innan jag mötte upp mina klasskompisar stötte* jag på Marion och hennes vänner Audrey och Matthieu, som bor i Paris men som var på besök i Stockholm över helgen.

*Naima - du vet väl hur ordet "stötte" ska uttalas i detta fall:)


Ett huvudvarv bakåt och Amanda från min klass stod glatt och väntade på mig. Vi gick vidare och mötte upp några andra klasskompisar och plötsligt var vi ett sjyst gäng som kunde agera bra bokreferens åt varandra.


Böckerna låg tätt packade som sillar.


Och så även människorna.

Det här kanske låter töntigt, men vi kom fram till ett bord där alla böcker såldes för en tia. En tia! Rena paradiset, rena studentpalatset! Men så blev vi plötsligt tysta, knep ihop våra munnar, vände och vred på böcker, hummade lite för oss själva och efter ett tag var det slutligen någon av oss som utbrast: åh, jag vill ju så gärna hitta en bok här eftersom det är så billigt. Men jag hittar ju ingen! Jag känner inte till en enda författare! Hennes röst lät desperat och jag gav henne en medlidsam blick. Nej kom, vi går vidare, sa jag och buffade lite försiktigt på henne. Vi lämnade tiokronors-bordet med en insikt rikare - vi har med tiden förvandlats till att bli brutalt kräsna läsare. Vi kräver författarnamn som vi redan känner till. Sådana namn som inte säljs i matbutikens lilla pockethylla i höjd med styckchokladen, sådana namn som inte har ett bäst före-datum, snarare tvärtom. Sådana namn som man uttalar i cigarrökiga salonger bland ett speciellt herrskap som tvinnar på sina mustascher och doppar ner sina smala tungspetsar i single malt.




En hundring fattigare, sex böcker rikare. Det ni. Hemingway Den gamle och havet, Fogelström Mina drömmars stad, Maja Lundgren Pompeji, Marguerite Duras Älskaren, Tjechov Modersmålsälskaren, Raymond Carver Short cuts
.






The cultural week in Stockholm today led me to the world´s longest book table. First I found my friend Marion there with her friends. Well, they didn´t really chase for books as 90 % percent of them were in Swedish. But anyhow, my classmates and I went for shopping books like crazy nuts or something more or less like that. I bought six books for 10 euros! Crazy Sunday. What I bought was some Hemingway, two Swedish authors - Per Anders Fogelström and Maja Lundgren, Marguerite Duras, Tjechov and Raymond Carver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar