27 september 2010

insändare

Angående antalet vänner på facebook, det är väl ganska så 2009 att lägga till så många vänner som möjligt på sin vänlista? Det kanske inte ens varit inne att ha så många vänner som möjligt, kanske bara jag som fick känslan där ett tag. Att ju mer vänner desto mer populär, som på dagis.

Ibland kan det i och för sig vara trevligt att någon som man har lärt känna eller känner, antingen direkt eller indirekt via en kompis, vill lägga till en på sin vänlista. Men vad jag aldrig har förstått är hur det kommer sig att för mig helt okända personer vill "bli kompis" med mig, personer som man aldrig har hört talas om. Och framförallt, hur går de tillväga när de ska söka efter personer, vilket urval grundar sig deras sökning på? Tänker de kanske: hmm, Anna är ju ett trevligt namn och jag har inget speciellt för mig just nu, så varför inte söka på namnet Anna och se om det kommer upp några intressanta träffar där. Skulle vara kul att dryga ut min vänlista med en Anna...

/En mycket fundersam ägare till denna blogg





Between school tasks, a bunch of books to read, a fuming brain, bills to pay and noodles, I have this thought coming up on my mind - how people you never have heard of want to add you as a friend on facebook? Note that they are people with whom you don´t even have common friends with. It´s not that I´m against some kind of random friendship, it´s just that I really wonder how people do to find you. How do they search, what kind of selection is the search based on and especially: why do they do that? Is it just to get some new friends, or to add as many friends as possible to somehow show how popular he or she is? Hmm, Anna sounds as an interesting name... Yeah, let´s search for an Anna and see what shows up!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar