27 november 2010

fingerfrost

Sitter här med glödkalla, knastrande fingrar och präntar in några tankar. Det mesta i mitt huvud går för tillfället ut på att återhämta sig efter dagens myrkrig i matbutiken. Löning plus helg plus advent likamed hjärtflimmertrångt. Lösgodishyllan med det nya drömgodiset var tajt befolkad med klåfingriga händer, smaknypor, matvagnar, pensionärer, småbarn, fjortisar, medelåders, gospelsång, trubadurer, strålkastare och så jag.

Och nu, en sen lördagseftermiddag, lunchen ligger inbäddad i magens matkorg, från grannen doftar det bak och jag sitter som frostkall och skriver. Ibland händer det att jag tittar upp från skärmen för att kanske se en koltrast nagga på fönsterblecket, eller något annat passande som man brukar se när man tittar upp från sitt skrivande. Men istället för koltrast blir jag bländad av alla grannar på andra sidan mittemot som alla på en och samma gång har knockat upp julpyntsbelysningen i sina fönster. Det glimmar och tinglar något fruktansvärt euforiskt åt mörkret som lurar där ute. Fint säger jag, ja det gör jag.

Och vad gäller det nya lösgodissortimentet får det betyg L L L L L av fem möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar