21 november 2010

Marion med R

I fredags gästade Marion mig och mitt hushåll på middag. Vi tände ljus och det blev nästan Lady & Lufsen-tema, så fint. Till det spelade jag fransk musik som jag samlat på mig ända sen jag blev kär i det franska. Och det enda jag känner till är gamla artister som Piaf, Aznavour, Gainsbourg - sånt som man kan tro att fransmännen själva är trötta att lyssna på vid det här laget. Men vad som är intressant är att så fort en klassiker ljuder ur högtalarna så är det som på film - runt matbordet drar fransmännen igång hjärtlig allsång med armkrok och sidovajning. Alla kan och alla sjunger med. Något sånt händer väl inte spontant i den svenska kulturen, om det inte är konsertsommar med Gyllene Tider, jul med Carola, nyår med ABBA eller 90-tals fest med Ace of Base.

Sist men inte minst: för att låta som fransmännen gör får du inte glömma att uttala r:et i orden, delgav Marion mig. Något som kan vara extra svårt för exempelvis amerikanerna som bakar in sina r.

Så vänligen glöm inte r:et, som i noiR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar