13 februari 2011

Dygnkåt

Det är inte helt oavsiktligt som jag idag vaknar upp när folk fortfarande ligger och sussar i sin sävliga söndagssömn. Varför? - för att jag känner mig extremt dygnkåt. Observera,
d y g n kåt. Inte i någon annan bokstavsföljd eller fantasi.

Jag styr alltså dygnet istället för att låta dygnet styra mig - delar upp dygnet i fjärdedelar som får mig att spendera tid med varje moment i sex timmar vardera. På den första fjärdedelen -klockan tjugofyra nollnoll- börjar jag med att sova i sex timmar, sedan surfar jag i sex timmar, äter i sex timmar och skriver i sex timmar. Ja, så håller jag på och leker med det sexsiffriga dygnet, härligt va!

När jag sedan har tröttnat på att göra samma sak i sex dagar byter jag för nöjes skull ut några av aktiviteterna mot exempelvis träning, plugg och shopping, med sex timmar åt gången. Dock med vissa undantag då alla butiker inte alltid är öppna på min tid av dygnet, eller att ekonomin inte följer min rytm.

Det händer även ibland att jag byter ut variabeln sex genom att dela den på två så att jag istället har tre timmar till förfogande åt vardera aktivitet. Jag får då ett dygn som består av hela åtta delar, vilket ger näring åt en något mer hälsosam kostcirkel - det ger mig helt enkelt lite mer tempo och dynamik i min aktivitet, då det kan tyckas onödigt att i tre överflödiga timmar stå och diska upp en obefintlig disk.

Ibland när jag tröttnar på den här leken med dygnet kan jag helt spontant få för mig att dela upp dygnet i två tiondelar och låta en aktivitet löpa parallelt med någon annan, kanske varva dem sinsemellan eller häpnas över när de krockar med varandra. På det här tiondelssättet får jag givetvis en kvantitativ rest med någon decimal, som jag sedan är tvungen att helt överlåta åt dygnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar