21 mars 2011

Hörni - jag har köpt hus!


Nä det har jag inte, skoja ba. Men ibland så, ibland händer det att jag smyger mig in på hemnet och väljer mig fram bland välplacerade idyller och svårbegripna belopp. Jag gör det bara för att komma bort ett tag.


För jag inbillar mig att livet är så mycket lugnare där ute, på landet. Och visst är det så, visst är det lugnare och kanske lite tråkigare ändå. Jag vet inte.


Men när jag ser bilder som dessa porlar det av välbehag inom mig, jag blir hel. Känner sommar och skärgård trippa in genom nosen, doft av trä och morgondagg. Ser ni förresten det lummiga trädet där utanför, tänk att vakna upp till det, att kika ut och strax där bakom finna ett stort hav av äng som landar brett och mjukt över hela ens hjärta. Som är så stort att det tar upp all plats kring hjärtat, så att stress och ångest inte alls får rum. Det ni.


Och det här, visst kan man man känna det sommartorra gräset småsticka fint under fötterna när man är på väg till ladan,
för att hämta sval mjölk på glasflaska.

Nåja, jag vet att det inte är själva huset i sig som lockar, utan snarare en längtan efter lite avkoppling, tid till eftertanke, sommar och så balans i vardagen.


Bildkälla: 1, 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar