23 maj 2011

Balkongöken

Det finns en föreställning om att balkongen ska vara en plats där en hel skog med blommor
och andra slingrande växter får rum. En plats där man bunkrar upp med ett möblemang av
dynor, puffar, med dukar, och även någon lykta och kanske en liten fontän, och varför inte
en tavla på väggen när man ändå fått fart på inredningen - förlåt, utredningen.


Själv har jag ett ständigt problem med min balkong. Jag säger inte att jag inte vill ha den,
jag säger snarare: vad ska jag göra av den? Blommorna dör i mina händer och möblerna
består ännu av två vingliga solstolar, ett campingbord samt en rostig klappstol. Vanligtvis
ser jag åtminstone till att fälla upp möblemanget, även om balkongen utan några växter alls
ser ut som en skandinavisk öken.

Men i år vet jag inte hur det är med ambitionen. Än så länge finns där en stolsdyna utplacerad
på golvet. Det händer ibland att jag smyger mig ut till den för att läsa en bok. Och efter en
timma när det börjar värka i ryggen, går jag in igen.

Jo jag vet, det är lite sorgligt gjort av mig.
Jag borde genast ta tag i detta. Kanske borde jag även visa upp resultatet med en efterbild.

Det vore något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar