28 februari 2012

Balansen

Jag vill inte direkt påstå att förra veckan, då jag var sjuk, gjorde mig renad på något religiöst vis. Men i och med att jag inte kunde äta särskilt mycket vande jag mig därför naturligt av vid min dagliga last av coca-cola.

När jag tillfrisknade kändes det därför som om jag hade gått i djup rening, även mina inre organ kändes som en midsommarnattshimmel. Alldeles vita, nästintill genomskinliga. Suget efter cola var helt plötsligt borta, och bara tanken på drycken kändes som en sliten kärlek som man inte längre känner ett desperat behov av att upprätthålla.

Nu anar jag i och för sig att mitt antibegär mestadels är baserat på naiva, nyfödda tankar som tror på ett definitivt cola-slut för min del. Precis som att den godtrogne förbiser orättvisor i världen. Men jag vill nu ändå passa på att njuta av den här milda tiden mellan beroendets motsatser. Mellan svart och vitt.

2 kommentarer:

  1. Rätt att passa på att njuta! Jag är nu halvvägs genom min shoppingfria månad och begäret är kvar fast kanske lite försvagat. Får se hur det blir när månaden är slut!
    Hoppas du klarar att inte börja missbruka Cola igen! Hellre lakritschoklad då, mums!

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Jo hittills har det fungerat bra, den stormiga cola-romansen har på riktigt börjat svalna. Ungefär som med ditt shoppingbegär då kan jag tänka mig. Låt läsa mer om hur det har gått :) kram!

    SvaraRadera