8 april 2012

En snöfull men äggfri påskhelg

Man utlovade en del snö under påskhelgen. Och mycket riktigt, när jag klev av tåget i mellersta Sverige föll snön som om den hade fått feber.

God Jul! ropade jag och Therese till varandra när vi på påskafton möttes upp för en långpromenad.

Vi stapplade fram och balanserade på snöhögar som hade frusit till is under natten. Mitt bland allt bråte stod där en gris alldeles tyst bakom stängslet och skådade oss bambis på hal is.

Men redan dagen efter var snötäcket blott en dröm och knopparna var glada, gröna och kände sig sprickfärdiga av vårförväntan.

Någon annan som var sprudlande glad var min brorson som visade mig hur en läsplatta fungerar. Show me the cat, sa han och pekade på ett kattspel. Jag kände mig högst förvirrad över knappar, pekskärmar och animationer.

Däremellan har pappa och jag avnjutit whiskyns 'fylliga kropp', som man säger på whiskyspråk.
Caol Ila heter just den här islay-rökiga sorten.

Under påskdagen tillagade jag en rätt som har blivit något av en tradition när jag hälsar på hos familjen. Laxkotlett med timjan, kokt potatis, ädelostsås och stekt halloumi, äts oavsett högtid. Påsk som jul som födelsedag som halloween.

Däremot är Memma med kaffegrädde och strösocker något som bara äts till påsk. Denna uråldriga efterrätt från Finland liknar mest asfalt och består av ungefär malt, socker, sirap och kanske tjära eller något sånt. Gott är det i alla fall även om ögat säger annat.

Ja, sedan har jag inte visat upp allt godis som har slunkit ner mellan varven. Men mina tidigare godisinlägg räcker nog som illustrationer för ett helt år framåt.

2 kommentarer:

  1. Den sär laxen ser god ut, kanske kan få receptet? Memma ser väldigt exotiskt ut, kul med traditioner från olika delar av världen!

    Kommer som du såg till Sthlm i helgen, tyvärr är schemat även denna gång så fullspäckat att jag inte ens har frågat dig om du kan ses. Hoppas finna tid till detta en annan gång!! Och ja, då var vi närmare varann än vi visste i helgen, Skara och Skövde är ju nästgårds!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Självklart, ett recept är på rykande ingång! Ja, det brukar bli en världefull potpurri av det mesta på det traditionsenliga köksbordet.

    Ingen som helst fara, stressa inte med schemat - njut av mässan och din egna tid. Ses gärna vid nästa tillfälle som ges och ha en riktigt grönskande trädgårdshelg! Kramar

    SvaraRadera