18 maj 2012

Som monarker som lider brist på kätteri


Detta är ingen ny chokladprodukt på marknaden. Men eftersom jag på senare tid har blivit beroende av kombinationen choklad och lakrits har mina känselspröt nosat sig fram till en, för mig, helt ny chokladlakrits-värld. En utopi jag inte ens var medveten om existerade vid min sida. Det är ungefär som när man inser att kärleken som man land och rike länge har sökt efter - den har hela tiden funnits mitt framför ögonen på en!

Så tipsade en av mina säkra källor lycksaligt mig om den här produkten, som innehåller en massa goda saker med alltifrån 'nyttig' mörk choklad, lakrits(!), fairtrade-märkning och dessutom är den tillverkad i en anrikt snirklig Anthon Berg-anda.

Ni förstår, jag VILL så gärna tycka om den här chokladen, för den är ju inte bara nyttig, kravmärkt, handgjord, färskpressad och allt det där. Även förpackningen är ju så otroligt tjusig, som min källa uttryckte det. Med den stilrena förpackningens elegans vilar ett slags högaktningsfull förväntan över chokladen. Ungefär som om den vore av kunglig ådra, vilket också visar sig stämma när jag tar en första tugga av den.

Chokladen smakar precis som sådant som man på guldfat serverar monarker som lider brist på kätteri. Chokladen gör sig på tok för torr i munnen. Så pass att mitt saliv sinar och torkar ut där nere på brunnens mörkaste botten. För att innehålla en relativt blyg kakaohalt (57%) gör sig även chokladen ovanligt bitter i mun, alldeles för bitter för att kunna glädjas över tillvaron. Den smakar ungefär som sump i munnen - nej inte ens det, chokladen smakar helt enkelt som mörk choklad när den är som allra tråkigast. Som en fuktlös andedräkt. Helst av allt skulle man bara vilja rycka tag i den, skaka om och be den att göra något, vad som helst! Andas! Slappna av! Släpp loss! Våga vittra sönder - bara du vaknar upp ur din trista värld! Om inte annat för din egen skull.

Apropå lakrits, som är det egentliga temat i den här chokladrecensionen, så vill jag ändå ge produkten en eloge just för att den trots allt inte verkar missvisande till sitt yttre. De små lakritsbitar som skymtas på förpackningen både ser ut- och smakar som kaffebönor. Beska bönor, som dränks av den överväldigande ökentorra kakaosmaken.

Men eftersom det ändå är utseendet som i slutändan räknas, gjorde den trovärdiga, tjusiga förpackningen ändå ett gott första intryck på mig. Produkten är åtminstone snygg att titta på, men tillsammans med den vill man inte bli.

 Betyg: LL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar