29 oktober 2012

En kortare Kafka


Igår blev jag introducerad till en av Kafkas samlingar med noveller och kortare prosa som går under titeln En svältkonstnär.

Jag föll direkt för de korta och underfundiga texterna. När jag läser dem känns det som om romaner och noveller plötsligt kommer i skymundan. För mig räcker dessa små textstycken, de ger uttryck för "det väsentliga" i livet i all sin knapphet till längd. Visserligen krävs det en Kafka för att kunna få till utomordentliga konststycken som dessa.

Därför tänkte jag visa två utdrag ur den ovannämnda samlingen:

 


I den här texten blev jag positivt överraskad av Kafkas poetiska ton - det rytmiska flödet i ett okonstlat och målande bildspråk.



Denna är en av mina absoluta favoriter i samlingen, just för hur "beslutet" beskrivs på ett humoristiskt vis, samt hur det växer fram genom texten och slutligen formas till något konkret - en gest.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Verkligen fina texter, kanske något att köpa till nån i julklapp? Tack för tipset! :)

    Och tack för dina kommentarer, lika fina som alltid - jag är så dålig på ett gengälda dem just nu (ett just nu som är ganska långt, jag är medveten om det). Har saknat dig också! Allt är bara bra med mig och oss, livet rullar på med jobb, förskola och vab. Känns redan som att veckan i solen var en dröm... ;) Blir inte så mycket bloggat längre, får se om jag tar en "riktig" paus eller om jag hittar tillbaka till blogglusten och inte minst -tiden.

    Ha det bra, vi hörs!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Tack själv, alltid kul med dina kommentarer! Förstår att blogglusten kan dala lite beroende på allt annat som kommer för en i livet. Hoppas att du så småningom hittar tillbaka till tangenterna, det är alltid mysigt att läsa om vad du har för dig. Men bara om du som sagt känner för det, ibland förändras tillvaron och blir vad det till slut blir, med eller utan blogg.

    Ta hand om dig, vi hörs!
    KRAMAR

    SvaraRadera