13 december 2012

En uppBOKAD dag

Min Lucia firades med en massa böcker. Tänk så härligt att de fysiska böckerna fortfarande lever! Böcker som man kan bläddra i, känna av deras tyngd, vidröra omslaget och bottna med fingertoppen i typografiska reliefer.

Jag hoppas att de fysiska böckerna aldrig kommer att försvinna ur handeln, det vore väldigt synd. Bland annat för den fina läslustens skull.



Foto: Modernista

Efter att ha suttit och läst under hela Luciadagen begav jag mig senare till bokförlaget Modernistas årliga Julbazaar.


Där fanns en massa julklappar att köpa till mycket fyndiga priser.


Men klockan hann knappt slå sitt slag förrän det var dags att bege sig iväg till Söderbokhandeln för att höra hur författaren Bodil Malmsten gör när hon skriver.


Just nu är hon aktuell med boken Så gör jag: konsten att skriva.


När glöggen var uppdrucken, kinderna rosiga och när Malmstens inspirerande ord hade krupit upp innanför jackärmen, begav jag mig hem i ett slutet vintermörker för att - godnattläsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar