24 augusti 2009

det är ok, jag överlever

Jag har köpt en mobiltelefon. En enkel telefon som man kan använda till att ringa och texta små fina meddelanden med för att göra någon glad en vardag klockan tio. Inget annat tjafs i funktionsväg finns i den. Ingen kamera, ingen WAP, MMS, GPS, PMS eller vad nu alla onödiga ting heter som får mig att bli ännu mer beroende av teknikens makt.

För några dagar sen, innan jag köpte den nya telefonen började min dåvarande tjafsa med mig, såpass att den helt plötsligt lade av mitt i ett samtal, vilket aldrig hänt förr. Den slaknade bort från all kommunikation och gjorde mig totalt handlingsförlamad. Hur skulle jag nu kunna föra över pengar med hjälp av telefonen när jag stod i kön på Ica och kom på att mitt konto visst var bankrutt? Hur skulle jag signalera till mamma att jag fortfarande lever och skulle mina vänner nu tro att jag spelade dryg när jag inte svarade på deras sms?

Jag måste ha blivit rejält chockad och hjälplös när telefonen dog, för när jag skulle trycka in portkoden några minuter senare stämde plötsligt inte sifferkombinationen. Jag andades djupt, rabblade upp koden instinktivt i mitt huvud och tryckte in den för fjärde gången. Fortfarande fel kod. Så stod jag där framför porten och grannarnas suspekta blickar, andades ännu djupare, fick lite panik och tryckte in koden en femte gång med ett superlångsamt tryck på varje siffra. Men ingen sesam öppnade sig denna gång heller, vilket sedan visade sig vara logiskt eftersom jag hela tiden, i min teknikpanik hade slagit en siffra fel.

Det är skrämmande hur beroende man är av alla teknikprylar. Visserligen är inte en portkod någon överlevnadspryl, men en mobitelefon är det och börjar den tjafsa, tjafsar hela världen med mig.


I´ve bought a new cellphone, because my last one broke up with me a few days ago. It ceased to function. But I´m ok, don´t worry, I just got a little panic and felt paralyzed without a cell. That much I suddenly forgot my entrance code which made my neighbors surley confusing me with being a burglar because of the number of times I tried to press the right code. Talking about being too addicted to technology!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar