22 september 2009

allt som börjar på m är mestadels bara jobbigt

Vaknade idag upp med järnsmak i munnen och mina ögon ville inte riktigt öppna sig. Jag steg upp satte mig framför datorn och anade vad som höll på att hända. Försökte hota men det gick inte. Vid lunch stupade jag åter ner i säng av illamående, tunga ögon och utmattning.
Jag hade fått migrän.

Det finns flera olika varianter av migrän. Och det finns olika nivåer, olika sorters smärtor. Den jag hade idag låg på skala 6 av tio. Inte så där jättejobbigt i alla fall, inte så att jag måste ligga med fuktig handduk på ögonen, sova konstant i plus tjugofyra timmar, spy upp galla lite närsom och knappt kunna resa på mig från sängen. Det enda som finns att göra när jag har migrän är att ta tabletter och sova. Helst ta tabletter så fort jag börjar ana den där järnsmaken i munnen, som med djävulshorn letar sig upp till näsan, ögonen och sätter sig på lur på ena sidan av huvudet. Jag ville helst undvika tabletter och ropade ut mot mina tysta väggar, med armarna utsträckta bakåt: Come and get me, I´m here! I´ve lost... You won... Sen föll jag bakåt, avbröt dagen och gav plats åt migränen. Det enda som fanns att göra var att sova.

Några timmar senare hade migränen mojnat; den hade packat sin väska fylld med hammare och tyngder och börjat ge sig av. Jag slog upp ögonen och tog tag i den ryska rouletten; jag skulle gå och träna. Hade jag tur skulle den försvinna helt.

Jag mår bättre nu men tröttheten hänger fortfarande kvar och lyder jag inte kroppen med en stor dos sömn inatt kommer den att piska mig ännu hårdare. Om inte imorgon, så till helgen och säkert kommer migränen då att vara upp till en vecka.


Photo Amadika

Ja, och så var det med det. Snipp snapp snut och så fick huvudet ett lyckligt slut.



Today I woke up with a taste of iron in mouth and my eyes didn´t want to say hello to the day. I had migraine. So I steeped down in bed again, never thought I ever would be able to come up again. Thought this migraine would reach and escalate for a much higher pain. A pain that forced me to throw up every hour and sleep constantly in plus 24 hours. But after a few hours this afternoon I felt a bit better. The migraine had subsided; packed its black bag filled with hammers and weights to slowly go away. I took a chance, gambled with Russian roulette and went to the gym. And I feel much better now after exposing my body! But if I don´t listen to my body and let it get a big dose of sleep it will surely punish me with a much more keen migraine, maybe tomorrow or when weekend comes. And then I will lay down and in a desperate way flounder the pain and repentance away.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar