17 oktober 2009

jag och mina ljus

Jag blir så kreativ när hösten kliver in. Hittar på en massa saker som att tända massor med ljus, jag badar i ljus och drunknar i ljus. Jag kommer även på att göra en massa annat, som att se på tusen och en himlans massa nätters filmer, dra ner rullgardinen mitt på dagen, läsa böcker under sängen med en ficklampa, svulsta i mig en massa kryddig mat och känna på det blåmörka skenet mitt på dagen. Till exempel.


På sommaren kan man ju inte göra sånt här. Det känns onödigt att tända upp en massa ljus för att behöva mysa ell
er värma sig när solen redan värmer. Det känns även, kanske till och med lite banalt att dra ner rullgardinen samtidigt som alla andra kastar sig på den ultravioletta gräsmattan med sina spyröda picnick-korgar, för att gassa under sol och sen hångla upp kött, medans jag sitter där bakom min nerdragna rullgardin, tänder ljus och smyger mig ner under sängen för att läsa.





Now that autumn is here, I find out a lot of things to do. I go creative - light up candles, touch the dark-blue glow outside, pulling down the blind and hide under the bed with a book and flashlight. During the summer there is no chance to be as creative - to invent such things. I mean, the candles can not replace the sun´s heat, and if I pull down the blind and hide under the bed I think people will see me as a bit trite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar