18 november 2009

göteborg del 1

I helgen var jag som sagt i Göteborg och hälsade på min kompis Therese och passade då på att dokumentera en massa. Förresten kom vi på att man egentligen borde fota mycket mer än man vanligen gör. Vardagliga äventyr, vänner och så. Livet är mer värt än att bara memoreras i bilder från en alldaglig charter någon gång per år?

På fredagen började vi med Linné - området med den vackraste och mest pampigaste arkitekturen i hela Göteborg.


Mina favoritbalkonger - med snirkliga stag undertill.



Och i snöregnet promenerade vi vidare mot området Haga.
Som Gamla Stan i Stockholm, ungefär.


Le Petite Café på Haga Nygata ger den ultimata chabby chic/lant-känslan. Vi önskade kunna sno ner både stolar och tallrikar innanför våra jackor, så fina saker som caféts interiör bestod av. En snäll farbror ville få med sin hund Gucci på bild.


Väl inne i Hagas myllra hamnade vi bland mängder med små inrednings-och pysselbutiker som hela området verkar svämma över. Bland annat denna lilla butik - Rum För Inspiration, som trevliga Annelie precis har startat upp. Vi kom tydligen på hennes allra första öppning, och fina butiken var i princip färdigpyntad från topp till tå.


Där hittade jag dessa små kort med smått magiska motiv, som fick följa med mig ända hem till Stockholm, bort till min lilla hylla i min lilla lägenhet.



På Cafét Husaren i Haga moffade vi i oss kanelbullar som räckte både som kvällsmat och frukost till dagen därpå.



In mot centrum och vi hamnade på Magasingatan och stötte på en secondhand-butik som heter Ragtime och sedan denna butiken ovan, Prickig Katt. Här snackar vi vintage i mängder! En sån butik som gör att man förlorar sig in i en annan värld bland spets, blushiga lampskärmar, pampiga portföljer, gamla uppstoppade djur och annat rysch pysch.



Och vi provade både hattar och mössor, vred och vände på material för att se vad som skulle passa denna vinter allra bäst.



Sen vet ni, sen tipsade Therese mig om världens bästa butik. 4Gott heter den och är nog den största och mest salivframkallande godisbutik jag vet. Jag frågade snällt om jag fick fota i butiken för att kunna få lite sweet memories med mig hem, och där hade vi det! Vår framtida godisbutik ska alltså heta Sweet Memories.



När vi till slut kom hem efter långa dagen på stan dränkte vi våra trötta fötter i rosé, och godis då, framför Idol. Ja, vi grät nästan när Eddie och hans glittrande ögon åkte ut.



My weekend in Gothenburg which I spent with my friend Therese who lives there. We walked a lot, ate much more, went for old vintage stores and discovered a lovely candy store - the biggest my eyes ever will se in their whole life. (If I open a candy store in the future I will for sure name it to Sweet Memories.) We ended the day with rosé and candy in front of the Swedish Idol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar