12 november 2009

mint

I min värld är mint min ambrosia (förutom choklad då). Det kan låta väldigt grönt och kanske smaka väldigt intensivt om luften. Men i lagom doser är det alldeles underbart fräscht med mint. Mint som i krydda, som i vitgrönt gräddfluff, som i tillspetsad choklad, som i mintte som i mentol, som i hälsa - myntan, själva växten används till stor del inom både läkemdels-och skönhetsbranschen.

Mint finns alltså på många ställen:

Mint på flickr.com

Images 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12


På Wikipedia

Myntasläktet
(Mentha) är ett växtsläkte. Myntor odlas för användning som krydda och används i till exempel godis, likör, glass tandkräm men även till lammkött. En lättodlad kryddväxt med mild smak, vanlig i det engelska köket.


Google-träffar på mint

Mint & Vintage

Haveamint.com


Mynta i mitt kök

I libanesisk mat (och länderna kring medelhavet) används myntan flitigt i många maträtter. Nästan lite som att myntan sätter udd på karaktären. När jag gör sallad har jag i princip alltid i torkad mynta, och även vitlök, men vitlöken är en helt annan historia den, tillägnad ett annat inlägg.


Ja just det, Mojiton får vi inte glömma!


Image 1bluecanoe

Fler smaskiga Mojito-varianter och andra godingar finns här.


Mint-musik på Spotify






Mint is one of my favourites, both in its fresh flavor, to its green appearance and because you can do so much with mint; use it for food, medical services, etc... Above you can see my search results for the word mint, on flickr, wikipedia, google, in my own kitchen: in salads and of course the Mojito and last but not least Mint on Spotify.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar