1 december 2009

hårda funderingar

Varför säger man att något är fruktansvärt fint, hemskt bra, eller sjukt snyggt? Orden i uttrycken krockar lite sådär med varandra kan jag tycka. Det finns säkert någon förklaring till det, som jag även läst någonstans någon gång. Alltså varför man använder motsatsord.

Och varför benämns förresten cellerna i vårt smaksinne med ordet smaklökar? Häromdagen skrev jag i bloggen om en muffins-sajt som får mina smaklökar att reagera, och kom då att tänka på lökar.

Ordet lök.
Som i grönsakslök
.

Det krockar också lite det i smak, att till exempel säga att choklad är behagligt för mina smaklökar.





I have scattered thoughts about some Swedish expressions containing adjectives that are contrary to each other - about to be translated like: awfully delicious, terribly good or sickly nice...
And speaking about the word taste buds - in Swedish is the word literally translated into "taste onions".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar