1 december 2009

3 fina fynd

Just nu håller jag på och plöjer igenom ordentligt mycket litteratur, samlar stoff och så inför essäerna jag ska skriva. Och jag har hittat tre fina fynd längs vägen.

De finns i Merete Mazzarellas essä "Samtal".
(Gillar du att varken läsa eller skriva så kan du ju blunda eller nåt...)


<3 "Kosmopolistisk är den som i sin lilla vrå ser solen, månen, havet, kärleken och medmänniskorna och förstår att sådan är världen överallt och att där i detta ögonblick finns hela världen. Den som saknar kosmopolistisk känsla är den som tror att han måste fara till Paris för att få överblick. Sånt passar småfolk."


<3 "Det finns kulturer där man övar sig för döden genom att i god tid färdigställa sin kista, kärleksfullt lackera den och sedan sova i den då och då. Jag övar mig genom att promenera på begravningsplatsen och med handen känna på den sten där mitt namn en dag ska stå."


<3 "Nu på vintern när björken är som kalast sitter där ofta en sparv och när jag tidigt på morgnarna sätter på kaffevatten ser den frusen och förargad ut."



Läs essän Samtal, den är fin.




Three lovely newly discovered gold nuggets-formulations are presented above, taken from the essay "Samtal" (Conversations) by Merete Mazzarella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar