16 februari 2010

mitt trauma - löst

Tidigt på morgonen i söndags dog min kära dator. Det var en ganska sorglig död men ack så ironisk. Hade man placerat in den bland de stora tragedierna hade den hört till komiken. Vad som skedde var att datorn dog av en översvämning. Orsakad av mig. Som spillde c-vitamindryck över hela tangentbordet.

Ironiskt, ja.

Bättre hade varit om den dött av exempelvis rödvin, vilket skulle varit en mer flådig martyrliknande död.

Studerar jag denna tragedi vidare ser jag någon vilja säga mig något. Nämligen Ödet. För att klargöra för dig vad jag menar är det så att min kära dator är av äldre art. En gammal jävel, som man säger på lite hafsigare språk. För ett år sedan blev nämligen datorn anstormad av trojanska hästar som angrep dess hjärna och raderade viktig data. Jag var därför tvungen till att medicinera datorn med det mest extrema vaccinet som går att nå på marknaden, vilket resulterade i att även andra, friska celler i datorns hjärna rykte.

På grund av den radikala rensningen fick datorn permanenta men, som visade sig genom att den ständigt stängde av sig. Med mycket jämna mellanrum. Jag försökte vara tålmodig och hövisk mot datorn som fått utstå en del hårda sparkar genom åren. Men inom mig kokade jag av ilska och funderade ständigt starkt på att byta ut jäveln mot en ny och frisk variant.

Droppen kom när jag förra torsdagen, för nittonde gången på en vecka fick se datorns bekanta blåskärm framför mina ögon, just som jag suttit och bearbetat ett textdokument, utan att hunnit spara det.

Då tänkte jag om datorn, kära läsare, att nä nu byter jag ut dig. Du får fem dagar till, och en hemtenta på dig att klara innan du befinner dig utanför mina fyra väggar. Sen ska jag storma in i närmaste butik och på något sätt unna mig den finaste och mest friska datorn av alla arter.

Dropparna kom som sagt i söndags, när c-vitamindrycken hamnade över datorns tangentbord. Ödet sa: varför vänta, köp ny dator nu, du kommer inte klara det annars. Ditt tålamod kommer visa upp sin mest elaka sida.

Köp ny dator för helvete!

Jag kunde inte göra så mycket mer än att gråta över spilld c-vitamin och skratta gott hela vägen till datorbutiken.








Early in the morning on Sunday, died my dear computer. It was a very sad death, but oh so ironic. If you would have placed this story in among the great tragedies it would have belonged to the comedian. What exactly happened was that the computer died of a flood, caused by me. I spilled vitamin c drink all over the keyboard. Ironically, yes. Better would have been if the computer died caused by, for example red wine, which would have been a more overblown martyr-like death.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar