16 april 2010

Den lilla flickan med svavelstickorna

När jag var liten hände det ofta att jag kröp upp i pappas famn och bad honom läsa en bok för mig. Ibland blev det Lotta på Bråkmakargatan, ibland en Kalle Anka-tidning, men mest H.C. Andersens; Den lilla flickan med svavelstickorna. Jag vet inte hur många gånger jag fick den uppläst för mig, och jag kan omöjligt räkna de mängder tårar jag grät över det sorgliga slutet som jag varje gång hoppades skulle sluta med att flickan levde lyckligt i alla sina dagar;






H.C. Andersen´s book The Little Match Girl, were one of my favourites when I was a child. Today I found a collection of his stories in an antiquarian, including this story. I read it again for the first time in twenty years and remembered how unhappy I was everytime I read the end; was it possible that the girl died? Could a story really contain a not-happy-ending?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar