6 april 2010

till dig Naima

Min vän, låt oss kalla henne för Naima, älskar chai latte. Nåja, hon kanske inte just älskar det, det är ett starkt ord. Älska. Så fullkomligt. Nej, Naima gillar säkert vanligt chai te med kan jag tro. Men saken hör till den att varje gång vi har bestämt oss för att botanisera på ett fik och Naima beställer chai latte, får hon alltid chai te. Ingen skummad mjölk till alltså. Det sinnrika med chai latte är att det just ska vara skummad mjölk, annars kunde det lika gärna bara heta te. Och när vi har påpekat avsaknaden av mjölk för personalen har hon istället fått en liten kopp med oskummad mjölk i. Varenda gång händer det, och dessutom på olika ställen, att hon blir serverad endast te och möjligen föga mjölk vid sidan om, fast hon beställt chai latte. Och jag vet inte vad Naima anser om detta för jag har inte gått rakt på sak och frågat henne, men personligen tycker jag att det börjar bli lite tjatigt detta.

Så jag tog saken i egna händer och köpte hem chai te och mjölk och skummade upp mjölken hårt samtidigt som ett galet flin spred sig över mina skälvande läppar. "Här får ni era chai latte-amatörer! Och här och här, här här här här här här", sa jag högt och tryckte ner vispen ännu djupare i koppen. Genom att ta saken i egna händer fick jag till en chai latte och ja, här står den nu på bordet och kyler ner sig, för Naima är ju inte här. Hon är utomlands, vilket jag kom på mitt under mitt frenetiska makeri. Men läser du detta Naima - varsågod, denna chai latte är till dig.





Everytime me and my friend, let´s call her Naima, want to have a chai latte when heading a coffee shop
, we only get plain tea. Or tea with cold milk on the side. We aren´t gracious as to why it´s in this way. So I decided myself making chai latte at home. I whipped milk hardly and swore to all those chai latte amateurs out there. When I was done with it I found that Naima is abroad at this moment. Anyway, if you read this Naima - this chai latte is only for you.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar