28 juni 2010

fransk byteshandel


Vad är väl en midsommarafton utan lekar. I alla fall en lek. Då Marion så vänligt gav mig en present i form av en fransk frasbok passade jag på att utnyttja det franska sällskap jag under kvällen hade.


Leken gick ut på att jag - hör här - testade mitt franska sällskaps kunskaper i franska. Jag skulle ge mig på att försöka uttala slumpmässigt utvalda fraser, med hjälp av den modifierade fonetik som stod under varje fras, varpå mitt sällskap skulle gissa vad jag sade.

Oj så bra de var på sin franska! Och på köpet fick jag trevligt nog ytterligare kunskaper i språket. En så kallad win-win situation, som man säger på affärsspråk.





Marion gave me this French phrase book and immediately I started to use the French company I had during midsummer
- we played a game. The game was about me reading some random French phrases with help from the midified phonetics under each phrase, whereon my French company was about to guess what I said. Gosh, they were really good in French I think! And of course I also learnt some more French. A win-win situation as we say.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar