5 juni 2010

prima present

För några dagar sedan gav min vän August mig en förträffligt passande present. Vi tar och kikar på den.


Jag slet upp presentpappret och anade genast temat. Kunde det vara Paris inslaget i en guldram?


Ja, ungefär så var det. Det var en bok med franskt tema rakt igenom, ifall jag skulle få för mig att ställa till med franskt galej hemma hos mig. Åtminstone pryda min bokhylla med denna fina bok,


som genomgående innehåller franska matrecept. Och ja, sniglar har jag givetvis ätit tidigare. Faktiskt förra veckan senast, var första gången någonsin som jag sniglade in dem i munnen.


Lite kultur-och kuriosa information klär de sidor som matrecepten inte äter upp plats på.


Och fiffig fakta om Paris olika områden. Detta är mitt favoritområde, fast jag bara har varit i Paris en gång. Men vet man så vet man.


Inte går det att hålla en fransk afton utan bistromusik, givetvis. En cd-skiva ingår i boken, som pricken över iet, eller vad man nu säger i detta sammanhang; som vinet i dricksglaset.

Jag säger bara, denna present tar mig till oväntade franska höjder. Då var det bara språket kvar att lära sig.

Merci beaucoup August.
Salut slut.




My friend August gave me this present a few days ago. A book containing all ingredients for a prima French evening. Also included a cd with French bistro music, of course.
Merci beaucoup August.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar