19 juni 2010

utspridda skärvor

Idag är jag sjuk och orkar därför inte skriva något läsbart, för er. Dock skulle jag vilja, oj så jag vill skriva. Men alla tankar ligger för tillfället huller om buller på golvet och jag behöver nån dag eller så på mig innan jag har kraft nog att plocka upp allt och lägga tillbaka det i en låda. I prydliga högar. Och när jag stänger lådan får jag för mig att åter öppna den, bara för att säkert se så att allting ligger kvar på samma plats. Och när jag stänger lådan för andra gången öppnar jag den snabbt igen, bara för att vara riktigt hundra säker på att de ligger kvar så som jag dem lämnade. Mina tankar. Och inte förrän då kan jag skriva något läsbart fint, eller fult om ni nu föredrar det.

Men tills dess en annan fin sak - en dikt av Edith Södergran.


Tidig gryning

Några sista stjärnor lysa matt.
Jag ser dem ur mitt fönster. Himlen är blek,
man anar knappast dagen som börjar i fjärran.
Det vilar en tystnad utbredd över sjön,
det ligger en viskning på lur mellan träden,
min gamla trädgård lyssnar halvförstrött
till nattens andetag, som susa över vägen.





I´m too sick today to be able to write anything readable, to you. My thoughts are wide spread on the floor and I´ll need a day or so to gather them all and put them in a box. In order. And I´ll lift the lid of the box once or twice just to
make sure they are as I left them, my thoughts. Not until then I´ll be able to write anything nice, or bad if you prefer it better.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar