18 juni 2010

helikopteryra

Utanför mitt fönster surrar några helikoptrar runt i svärm, som om krig förbereds. De hänger lurandes i grupp ovanför mitt tak, mitt huvud, som en skock bin redo att gå till attack. De inger en känsla likt den som när man skymtar poliser på stan – man ställer sig i givakt med sina hands up, för säkerhets skull, ifall man råkar ha begått något brott man inte vet om. Som min kompis gjorde när hon strosandes på gatan rökte en cigarett just som ett par poliser spatserade förbi henne, då slängde hon ciggen i marken, rädd för att ha brutit mot någon lag hon inte visste vad. Och sedan blev hon alldeles ifrån sig när hon kom på att hon kanske skulle haffas för att ha råkat skräpat ner marken med sin fimp, att hon likt en skrämd hare snabbt tog upp fimpen och stoppade ner den i fickan.

Så känner jag mig alltså nu, sitter här och hukar mig fast på golvet, klamrar mig fast på spikarna i golvets plankor, med händerna som skydd över huvudet. Jag känner mig rädd för de helikoptrar ovan som verkar vaka över mig. Men jag hukar mig inte på något aggressivt maner, nej jag gör det lite försiktigt för att visa på ödmjukhet inför lagen. Man vill ju så att säga inte bli metaanhållen – anhållen för att ha gjort motstånd när man blir gripen för det förutfattade brott som man från början skulle gripas för.

...

Jomenvisst är det så att dessa helikoptrar inte surrar runt för min skull barasådär! Nej vad trodde du. Helikoptrarna är såklart förbeställda och skjutklara inför Sveriges Stockholms cirkusspektakel som äger rum lördagen den nittonde juni.





A while, I thought the helicopters that buzzed over my roof, my head, were intended for something I´ve done. An offense maybe, I don´t know. But the feeling when the helicopters loomed together in such a wasp group, was almost the same as when you meet policemen in town - for safety´s sake you raise your hands up, without striking any violence. And if you smoke a cigarett you fastly throw it away, just to make sure you´re not breaking any law by smoking. And while you´re raising your hands up in front of the policemen, you try to smile, just to make sure you´re not going to be meta arrested, which means that you´ll not be arrested for harrassing while you are being arrested for some previous preconceived offense. Well, so weren´t the helicopters there for my sake. Of course they weren´t! What did you think? They were just trying to prepare for the great circus spectacle which will take place in Stockholm the 19th of June.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar