30 juli 2010

Belle Paris I

Min semester denna sommar tog mig till två metropoler, den ena av dem var Paris.
Så låt oss börja med henne.

Med start bland molnen


Det hela började med att jag och kära himlen bytte plats.

Svindlande höjder vill jag kalla det för.


Och jag landade rakt in i Champs-Elysées myrkrig som bestod av mängder med Tour de France-hejare.


Så jag flydde hetsen och begav mig till Blanche som ligger i området Montmartre,


för att säga hej till David som både är fransman och bor i Paris. Det ni.


Vi vandrade omkring i området och jag begrundade den bohemiska sfären. Älskar.


För andra gången i mitt liv stod jag precis nedanför Sacre Coeur och avgudade stadens utsikt.


Jag såg underbara gatlyktor


och solen som ville titta fram.


Träffade på dessa mini-fransyskor som jag bara var tvungen att fota. Som i franska barnsagor eller nåt lekte de på gatan.



Under nattlig slöja


Senare mötte jag upp Marion för middag i Latinkvarteren.


Hennes vän Emilie hakade på.


Chèvre chaud=gratinerad ost. Tres bon=mumma.


Därefter tog vi en magnifik kvällsrunda kring floden Seine. Bilden stämmer överens med verkligheten. Jag lovar.


Förbi Louvren gick vi. Mäktigt.

Och vi krossade över Pont des Arts som är en av Paris mer kända broar. Just denna klappade mitt hjärta lite extra för eftersom den är känd för att vara ett tillhåll för olika slags konstnärer. Denna kväll var bron täckt av grupper med ungdomar som spelade gitarr och hade picnic med filt, vin och ja-ni-vet-resten av det franska kitet.

Jag ville inte, men det blev till slut dags att sova. Tur att ytterligare tre dagar av resan återstod.




My summer vacation took me to two metropolises, the first one to Paris. So let´s start with her: The journey begun somewhere in the air
and I landed right in the Tour de France crowd at Champs-Elysées. So I escaped, and went to Blanche at the Montmartre area to see my friend David who is both French and lives in Paris. Cool. We wandered further in the hood and my heart melted for a while because of the bohemian sphere. Later on I met Marion and her friend Emilie for a dinner in the Latin Quarters. Afterwards they guided me to the magnificent area around Seine, and the Louvre Museum suddenly appeared in front of me, powerful. And so we crossed Pont des Arts, one of the famous bridges in Paris, because it´s a common place for all kinds of artists - so my heart started to beat even faster. Then it was late and I had to sleep, even though I didn´t want to. Lucky me I had three more days to go in Paris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar