22 juli 2010

en nobel dam och några myntablad

Även om det kliar i fingrarna av skrivlust är det samtidigt ljuvligt med semester. Mersmaken kallar och jag är tillbaka om ännu en vecka. Strax ska jag besöka någon jag verkligen älskar - romarna födde henne och hon kom senare att bli en nobel dam belägen på sydligare breddgrader...

Sedan vill jag tipsa er om min egen ambrosia, nämligen myntan. Jag hann nyligen ro hem en myntaplanta, med rot och allt. Snabbt stoppade jag ner den i jord och bad till gudarna att den inte skulle dö på grund av bastuhettan utomhus. Ja, så matade jag den även med lite vatten.

Mynta kan användas till allt. ALLT. Jag svär. Koka upp vatten, lägg i några myntablad och du har friskt pepparmyntste. Vispa ihop en sallad, släng i några myntablad och du har annat än sedvanlig salladssmak. Bre smör, ost, skinka på ett libabröd/tunnbröd, skvätt på myntablad, rulla ihop brödet och du har en fräsch variant på ost-och skinkmacka. Och så vidare. Likt citron förhöjer mynta smaken på all mat och du förflyttas snabbt till medelhavet, utan extra kostnad. Bra va.

Förresten, droppa gärna in några bok-eller bloggtips i kommentarsfältet så har alla något att göra.


Alla tips mottages tacksamt.


Tack på förhand.





Even if if my fingers are itching I will have one more week off from blogging.
During this time I´ll visit someone I love. I adore her. The Romans gave birth to her and nowadays I would say she´s a nobel lady living at more southerly latitudes, seen from Sweden... By the way I have a tip which I use to call for being my my own ambrosia - the mint. I´m a slave for mint. Add some few mint leaves in boiling water and you have fresh tea, put some leaves in the salad and you have the whole Mediterranean in your mouth. And also, feel free to write some book-or blog tips in the comment field.
Don´t forget to write.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar