13 augusti 2010

ironi

För ett bra tag sen, när uttrycket "dagens outfit" användes så flitigt att det nästintill fick en särplats i den svenska akademiens ordbok - ni vet, just då när alla tonårstjejer hoppade av skolan för att hinna med att shoppa och sedan fota sig själva ur obekväma ställningar, för att sedan posta bilderna i sina bloggar. Ja just då, i outfitens klädhetta, fick jag för mig att ironisera just fenomenet dagens outfit.

Så jag beslöt mig därför en vacker dag för att skämta till det lite, ni vet för skojs skull, och gick därför till matbutiken och köpte på mig svarta plastpåsar som jag sedan klädde upp mig och blev fotad i. Tanken var att lägga upp bilden på min egen blogg, vilket jag även gjorde. Men jag tror inte att min ironi framgick så tydligt. Kanske var jag inte tydlig nog, eller kanske var det alldeles för riskfyllt att skämta om detta - jamenar, man kanske inte ska skämta om dagens outfit, likaväl som man talar illa om de döda? Eller kanske trodde folk att jag var galen och hade missuppfattat det där med mode..?

Men åren har gått och jag undrar nu hur det skulle vara om jag idag lade ut den bilden på mig och min klänning som var tillverkad av svarta sopsäckar? Skulle ironin gå hem? Har man hunnit få distans nog till fenomenet dagens outfit, så pass att man är införstådd med att jag på fullaste allvar inte menar allvar?

Kanske. Vi får se.




Some years ago when the expression "the outfit of the day" became a phenomenon
in all blogs around the world (or at least in Sweden), I decided to make a joke of it. To be ironical with it. So I bought a bunch of black garbage bags and made a dress of them to be photographed with. And so I put the picture on my blog. But I don´t think the irony was clear enough as almost nobody questioned it. Maybe people thought I had kind of wrong approach to fashion. And today I still use to think about it - wonder how people now will react to the picture when the phenomenon -the outfit of the day- has got a bit distance? Well, we´ll se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar