22 oktober 2010

den utdöende boklådan

Tycker att det är onödigt synd att de flesta boklådor håller på att stängas ner. Även om näthandel hör till samtidens kommers finner jag en större upplevelse i att besöka den fysiska bokhandeln, speciellt med tanke på att litteratur verkar som något ständigt levande i samspel med sin omgivning. Litteratur är inget sekundärt behov som man ohämmat klickar sig fram till.

Författaren och krönikören Bengt Ohlsson skrev nyligen en underhållande krönika vad gäller den så kallade profilbokhandeln och orsaken till dess nedgång. Hans resonemang är ganska given eftersom en profilbokhandel inte är anpassad efter exakt samma behov som hos dagens rationella-och produktslukande konsument. Men för att först klargöra för vad en profilbokhandel är kan man säga att det är en nischad variant av bokhandel för den litteratur som knappt längre kan hålla sitt huvud ovanför vattenytan, eftersom det främst är där den mer personliga, icke-efterfrågade och smala litteraturen får rum att glassa runt. Det är den typ av bokhandel som rimligtvis drunknar först när intresset för fysiska boklådor börjar minska på marknaden, och därefter kommer de stora bonniers-beklädda bokkedjorna, förslagsvis akademibokhandeln. Ohlsson skriver alltså följande i sin krönika:

"Jag kan inte minnas att de någonsin haft en bok som jag velat ha. Men jag har gått in tagit ett varv och höljt mig i Charlie Parkers figursydda fjädrar och sen har jag tomtat hem och med samma skammens rodnad som hos en djurporrsurfare klickat mig fram till adlibris och hittat vad jag velat ha och till lågt pris och direkt hem i brevlådan och tack och hej och leverpastej."

Och ger oss därmed det konkreta svaret på varför det bevisligen går bättre för den plattrutade, än för den genuina ingrodda bokpärmsdoftande bokhandeln, belägen på den smala gatan i utkanten av stan. Efterfrågan hos en bokhandel styrs främst av dess utbud, pris och framförallt tillgänglighet. Jag bör nog inte öppna en egen bokhandel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar