22 oktober 2010

konstanta grimaser

Min fredag startade med en mardröm som började när jag slog upp ögonen och som upphörde när jag i princip klev upp ur sängen. Snötäcket låg denna vackra dag plötsligt helt tjock över vår Moder Sveajord och kvävde ihjäl den så nyss färgblommande hösten. Panik. Vart är min vinterjacka!? Men VÄNTA nu, tänkte jag. Vinterjacka redan?! Som tur var denna mardröm vid tvåsnåret i alla fall ett minne blott och endast kylan låg kvar som en hotande näve kring strupen när jag klev ut för att vara livet lite social.

Och vad händer nu då? Ja nu sitter jag och inväntar Skavlan på tv. Eller snarare på datorn. Om en timma, klockan tio, är det sändningstid när jag trycker igång SVTPlay. Fattas nu bara godiset eftersom mitt sötsug är lika svulstigt som en köttmarknad. Men orkar inte gå ner till matbutiken nedanför. Orkar inte piffa till mig och byta ut mina insuttna gällivare-mjukisar mot strama stuprör. Och det gröna Granny-äpplet som ligger och skräpar sig skrynklig i min kyl, känns inte speciellt inbjudande och aptitligt va, för jag tror att det är en sån där jobbigt syrlig variant. Ett äpple som får en att göra konstanta grimaser varje gång man tar en tugga.

Ja, livet är allt tufft ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar