1 november 2010

croissant & pain au chocolat

Hittade den här videon på bloggen brödpassion som drivs av ägaren till La Petite France.


Inte visste jag att det tar så lång tid att baka croissants och pain au chocolat. Ja, inte för att jag hade tänkt göra det just idag, eller någon annan dag eftersom jag inte äger någon ugn. Kanske våldgästar jag istället någon vän för att sedan stå i dennes kök i evigheter och min vän säger: men du, ska vi inte sätta oss en stund i soffan och bara chilla lite? Och jag säger: nejnejnej, det här är inget att leka med lilla vän. Detta skall bakas med omsorg! Vännen: men tror du inte att degen klarar av att jäsa av sig själv? Jag: men snälla du, degen behöver mina absoluta vaksamma och omsorgsfulla ögon. Vännen: ok då, jag går väl och sätter mig lite, är trött på att bara stå. Ska bara ta ett glas ur skåp... Jag: VAD GÖR DU?! NEJ! Du får inte röra! Du kan förstöra degen! Vännen: Men degen står ju i kylen och inte i skåpet? Jag: Försiktiiigt!

Ja, kanske får jag inte våldgästa någon vän om jag ska hålla på så och kanske har jag då inte ens någon vän längre. Men sant är att det tar sitt lilla tag att baka croissant och pain au chocolat. Och har man ingen vidare lust att baka dem så går man helt enkelt och köper dem på cafét La Petite France - det realistiska svaret på mina franska drömmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar