28 november 2010

Ryssland och den amerikanska södern, under samma kväll

Något fördelaktigt att kunna göra så här års är att legitimt kura in sig på caféer och barer. När det är illegalt kallt ute och klarsvart himmel är det för mig ett ett nöje att möta upp en vän eller fler och häcka på något simpelt ställe, sipprandes en socialbehaglig atmosfär som oftast brukar infinna sig under det mörka halvåret.

Har just konstaterat att för mig är det under vintern som saker mest händer. Kanske är det för att jag är ett vinterbarn.


Susan och jag stötte för någon dag sen ihop på KGB. Givetvis hade vi planerat att ses, men att "råka stöta ihop" låter mer spännande och spontant, såklart.


KGB är på flera sätt udda. Jag talar alltså om barstället, inte det riktiga KGB. Men det kanske är underförstått. Eller.


Dels bär mannen som jobbar i garderoben ständigt samma "engagerade" outfit.


Sedan har drinkarna namn som Absinthe, Parlament och Admiral Rodney. Fast det är ju inte heller det riktigt på riktigt - absinten är ersatt med vodka och någon admiral Rodney existerar inte i verkligheten. Men det kanske också är underförstått.

Stället bär på tre våningar och en toalett i vilken man kan lyssna på en språkkurs i ryska. Kan dock vara aningen svårt att hålla koll på ändelser, subjekt, predikat och diverse grammatik när ljudnivån på själva stället är några promille för hög.


Efter ett tag var det dags att byta ut den ryska kulturen mot den amerikanska södern,


på Nalen bar, ett kvarter bort.


Mysigt ställe.


Känd för sina tequilas, som vi dock kände oss för trötta för. Det är ju en dag imorgon med, sade Susan på moget vis.


Här är förresten Susan. Hon har FYI börjat gadda en massa folk, fina grejer. Kanske står jag på tur.


Vi nachade i oss nachos och sedan dök gäsparna upp. Hejdå godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar