20 december 2010

Ibland

Ibland när jag sitter och skriver kan jag bli så försjunken i min egen värld att jag glömmer allt som händer runtom mig. Ibland händer det att jag tittar upp och betraktar min granne som står på andra sidan och iakttar mig. Fast jag betraktar inte grannen, utan det är mer där som min blick fastnar när jag väl tittar upp i tankar. Ibland kommer jag även på mig själv med att laga mat. Jo, det händer att jag satt potatis på kokning och det är inte förrän när potatisen börjar gorma och ha sig i grytan så pass att glasen på diskbänken börjar skallra och köket leker hela havet stormar, som jag berusat tittar upp och undrar vad det är som låter? Ibland händer det så även att jag ska ställa in en kopp med vatten i micron för att få till lite te. Och sedär, där står redan en kopp, från dagen innan.

Och ibland är det som av ren reflex när jag tittar upp från mitt skrivande. Jag tror det var i somras som jag hörde det, någonstans där bak i verkligheten kom ljudet ifrån. Hörde jag rätt? Jag rätade på min gamhals och tittade upp, sökte med örat som en radar. Det var tyst. Några sekunder. Och så kom det igen, ljudet från när två människor älskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar