13 december 2010

katt vs bulle


Källa.
En förvirrad lussekatt
.

Vänta nu, heter det lussebulle eller lussekatt? För mig har det alltid hetat lussekatt, men så ser jag saffransstycket på flera håll omnämnas som bulle, såklart. Bulle, logiskt. Katt, ologiskt. Vart kommer kattdelen ifrån egentligen? Inte ser formen på bakverket ut som någon katt, inte ens en kattsvans. Och inte kan det vara så att saffransdeg en gång i tiden var kattföda, då min mormorsmormorsmor eller någon levde?

Kanske är jag helt ute och vimsar när jag tror mig veta att det heter lussekatt. Kanske är det därför som folk tittar konstigt på mig varje gång jag säger lussekatt. Ungefär som när man ska säga marshmallow men istället säger marsipan: det är så himla gott att grilla marsipan.

Äh den var dålig, men ni förstår vart jag vill komma. 
Men jag håller mig nog ändå fast vid att säga katt, som i lussebulle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar