12 december 2010

Raclette

I onsdags var det dags för en fortsättning på min inskolning i den franska kulturen - raclette stod på menyn.

Raclette är en schweizisk ost men mjölkas även ut (ja den är gjord på komjölk) i några av Frankrikes östra regioner. Till raclette serveras kött och potatis vilket gör att maträtten kommer till sin rätta när det är mörkt och kallt ute. I Frankrike innebär det cirka tre månader om året, i Sverige sex.

Ingredienser:


Som maträtt är raclette utan ost som lussekatter utan russin. I vanliga fall köps och serveras osten som en stor 6-kilos rundel, från vilken man skrapar ner den smälta osten över maten. Men vi kände inte för att ta i med hårdhandskarna då vi bara var fyra personer, och ett kilo raclette fick därmed räcka.


Ingen cheeseburgare utan ost, ingen raclette utan kött. Ja, ni förstår.


Inget bröd utan ugn, ingen raclette utan smält ost. Specialminigrill för raclette med små spadar, i vilka man lägger osten och följer dess spännande process från fast till flytande form.


Källa. Och kokt potatis ska det också vara. Utan kokt potatis är maträtten som en midsommar utan sill, eller snaps. Pest eller kolera.


Och hela ekvationen kan se ut så här. Du väljer själv vart den smälta osten ska hällas - på den kokta potatisen, på köttet, vid sidan om eller direkt ner i halsen.


OBS! Man bör helst dricka vin, ej vatten till denna maträtt då vatten och ost bildar känslan av stenblock i magen. OBSOBS! vinet skall severas i en vanlig glasflaska med kork, absolut inte som detta misstag - plastflaska med skruvkork=big NO NO, säger den franska fingertoppskänslan.

Och betyget på maträtten lyder: då jag varken är ost-potatis-eller köttälskare fanns risken att jag helt skulle nobba denna maträtt. Men eftersom jag inte är särskilt kräsen av mig, eftersom jag befann mig i trevligt sällskap, eftersom jag är ett fan av den franska kulturen och eftersom maten faktiskt var god, får den hela L L L L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar