6 januari 2011

Citatdags

Alldeles lojalt njuter jag vidare av den franska julchokladen som jag fick av Marion, och lika positivt överraskad blir jag varje gång jag ser att där ligger även ett papper omlindat runt, med ett tänkvärt citat. Denna gång talar den franske 1800-talsförfattaren Honoré de Balzac:

"Il n’y a rien de plus triste qu’une vie sans hasard."

"Det finns inget sorgligare än ett liv utan chans."


För min del anser jag det alltid något svårt att försöka utröna vilken slags relevans och därmed betydelse ett citat har, då det alltid grundar sig ur ett annat ursprungligt sammanhang. Men taget ur sitt ursprungliga sammanhang skulle kanske en del idag läsa citatet i fråga som att man bör ta till vara på alla chanser man får i livet; en del får inte ens chansen att leva ett värdigt liv, på grund av till exempel vissa misärförhållanden, i jämförelse med vad som anses vara det motsatta - lycka.

Men det är förvisso inte förrän när man sätts till det som vi kallar för själva ’livet’, som man kan värdera och relatera till definitionen av ordet chans. För bakom livet, i det för alltid outforskade intet(?!) blir nog ordet bara som en outtalad fis i rymden, eftersom det är något som vi här på jorden har ’uppfunnit’ och lagt värdering i. Vidare skulle frågan på citatet därför kunna bli: vad innebär då ett liv med chans?

...............................................................................................

För övrigt har jag upptäckt att jag även gillar att skriva på franska, alltså typografera ut bokstäverna, oavsett om det sker via tangenttryck eller för hand. Ta bara det franska citatet ovan - visuellt sett ser det ju ut som ren konst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar