23 februari 2011

Osthost

Just nu är jag inne i en extrem ostperiod vilket innebär att jag ohämmat slukar en del snittost och kommer därför att snart behöva sluta upp helt med ost. Inte för att jag någonsin kommer att tröttna på det utan för att jag till slut kommer att drabbas av någon slags ostsjuka.

Jag vet inte om det finns någon ostsjuka, men skulle jag på något sätt märka av den skulle jag få dra mig till en läkare som skulle ta lite ostprover på mig, kika mig i munhålan och dutta med sitt stetoskop på olika ryggpunkter, samtidigt som jag blir ombedd att hosta till, och där skulle läkaren alltnog höra lite rosslande ost i slemmet. Osthost, skulle det låta.

Läkaren skulle sedan sätta sig ner på sin stol och stirra tyst på några avgörande papper. Sedan vända upp blicken mot mig, ta av sig sina glasögon och med allvarlig min säga: jaha du, det här ser inte så bra ut. Faktiskt inte alls bra. Provsvaren visar att du har alldeles för höga ostvärden. Så från och med nu måste du genast minska på ditt ostätande, ja för det här går ju inte, du hör ju själv hur du låter. Osthost, skulle jag då svara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar