7 mars 2011

Glädjekorn

Häromdagen satt jag och en vän i ett samtal, vi talade om livet i allmänhet. Inte helt osökt kom vi snart in på ämnet: vardagen, och de där små glädjekornen som piffar upp vardagen likt en accessoar som kan piffa upp en annars så grå outfit. Ja, vi dividerade ett tag åt det hållet och nämnde för varandra vilka glädjekorn som vi brukar salta vår vardagsgryta med.

Ett av mina glädjekorn är bland annat mitt morgonkaffe, det gör mig av någon anledning glad. Kanske beror det på att det skapar en helig stund för mig, precis innan dagen sätter igång på allvar.

Ett annat glädjekorn är att handla mat. Här talar vi alltså om i mån av tid, en liten matkorg, och där inköpen äger rum senare på kvällen när matbutiken i princip är ödelagd. Ja, jag gillar helt enkelt att strosa runt och speciellt att upptäcka nya smaker i sortimentet. Det så att säga puttrar till lite extra i min vardagsgryta och ger mig även ett avbrott i mina för övrigt upptagna tankar.

Ett tredje glädjekorn är Hanna Hellquists krönikor. Jag tror att det är för att hon alltjämt skriver om vardagens mest detaljerade skiftningar och frågor. Man skulle kunna säga att hon sätter fingret på vardagslivets alla små korn som för mig blir till ett glädjekorn att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar