5 maj 2011

badbollen, kaffekoppen och Ledaren

Ett av datorns mindre roande moment är när den börjar hänga sig. På skärmen dyker det plötsligt upp en snurrande badboll, vilket brukar sluta med att vissa program hastigt måste avslutas - program som man just håller på att jobba i. Även om den är liten och ser ganska oskyldig ut så ogillar jag badbollen. Den är som en enveten fluga innan regnoväder.

På datorn på jobbet visas ingen badboll. Där visas en kaffekopp, lite lustigt. Och när jag väl tänker efter så ryker det till och med ånga ur kaffekoppen. Nåja, det är pixlar som ska föreställa kaffeånga. Och när detta händer, att datorn börjar tugga och kaffekoppen dyker upp, brukar jag säga till kunderna, som tålmodigt står och väntar vid disken, att det visst var dags för lite kafferast och så förklarar jag kaffekoppen på skärmen. Det blir lite klämkäckt sådär. Men vad ska man göra.

Och strax innan min förra dator dog dök det inte alls upp vare sig någon badboll eller kaffekopp. På den dök det istället upp en lite större muspekare - en ovanlig muspekare. Det var Ledaren av alla muspekare. Och drog man sedan hastigt med denne Ledaren över skärmen, så kunde man rita teckningar av alla muspekare, som utav penseldragen från Ledaren dröjde sig kvar i luften. Där kunde jag alltså sitta och underhålla mig själv med att till exempel rita åttor, blixtar, eller skriva min autograf över hela skärmen.

Men med badbollen vet jag ännu inte riktigt vad jag ska hitta på medan datorn tänker. Jag behöver komma på något, men kreativiteten sinar. För jag kan ju inte direkt ställa mig och kasta boll med den. Det vore lite väl ambitiöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar