13 maj 2011

Den obeskrivligt vackra kvinnans öron

Jag har just läst en bok där huvudpersonen träffar en till utseendet ganska alldaglig kvinna, vars öron bär på speciella krafter. Det är så att denna kvinna vanligen går med håret för öronen, men så fort hon får undan håret och blottar sina öron blir hon genom dem bokstavligen obeskrivligt vacker, samtidigt som hennes krafter träder fram. Men så blir hon även väldigt sårbar - tänk er kombinationen Stålmannen och kryptonit. Det tar alltså på hennes krafter att visa upp sina öron. Hon gör det därför bara under speciella omständigheter.

När jag befinner mig under extra hård stress brukar jag få ont i mitt vänstra öra. Det känns ungefär som om jag har en öroninflammation på gång. Det värker och bultar lite vagt i hörselgången, och är det riktigt tyst omkring mig kan jag till och med höra det susa i örat. Det låter ungefär som när man lyssnar i en snäcka och hör ett avlägset brus från vågor som slår in mot land. Nu när jag har läst den här boken vill jag ju så gärna tro att det faktiskt är en speciell kraft som jag bär på, att stressen tar på mina krafter. Att det är därför som jag blir extra svag och bland annat får ont i mitt känsliga öra.

När jag väl tänker efter låter det i och för sig inte helt osannolikt att mina fysiska krafter minskar, och att jag mår lite sämre när jag utsätts för stress. Men i det här fallet handlar det tyvärr nog bara om ren fakta, och inte fiktion.

2 kommentarer:

  1. Haha det är inte lätt när man blandar ihop fiktion och fakta. :-) Vad var det för bok då?

    SvaraRadera
  2. A Wild Sheep Chase, av Murakami:)

    SvaraRadera