5 juli 2011

Gråblå spöken

Det är svårt att föreställa sig att det bara för några dagar sedan var så varmt att värmen lade svåra band på mig. Fick mig att koka upp inombords, som gröt på tillagning i microvågsugn. Idag när jag vaknar upp är himlen så permanent grå att man stilla undrar om annan himmel tidigare har existerat. Det är som med datorer, internet och mobiltelefoner - fanns det något liv innan dem?

Uppenbarligen störs inte mina balkonggrannar av det här vädret, inte jag heller om jag ska vara ärlig. Det känns på något vis bara dystert med grå än med blå färg. Men tänk, om solen hade lyst när himlen varit grå och försvunnit när himlen är blå, ja då kanske man istället hade tyckt att den blå färgen varit en sorgsen vy.

Vad beträffar mina grannar sviker de sällan sina balkonger. Endera dagen är det vin som står framdukat, en annan dag kaffe, en tredje cigaretter. Det enda som skiljer åsynen av dem åt är under grått och blått väder. När det är grått är det inte är lika lätt att direkt urskilja dem, så att säga peka ut dem på sina platser.

Som idag till exempel, det är förmiddag och jag ska just till att brygga lite kaffe och slänger då samtidigt ut en blick på fastigheten mittemot. Till en början ser den lika ödelagd ut som spökstaden Famagusta. Men en efter en dyker plötsligt grannarna upp. Likt en dimma som skingras ökar de snabbt i överraskande takt för mina ögon. Som de inte har gjort annat. Som om de aldrig har dukat undan för varken störtskurar eller nätter, utan ständigt suttit där och druckit kaffe och rökt och läst tidningen - balkongerna har med andra ord aldrig någonsin stått tomma, mer än i min egna illusion.

Det är om jag får säga det själv, en småläskig upptäckt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar