31 augusti 2011

FLUGA MED JÄTTETUNGA ORSAKADE ÖVERDOS

I väntan på ingenting sätter jag mig framför datorn och slentriansurfar från det ena till det andra, innan jag snart märker att mitt sötsug börja krypa upp på min rygg och nafsa mig i nacken, som en ettrig liten fluga med den största och blötaste tungan som allmänheten någonsin har skådat. Flugans tunga är så stor att tungan, likt en boaorm, skulle kunna vira sig flera varv runt min hals och strypa mig om jag inte genast ser till att stilla den, mitt sötsug. Och ingen skulle heller kunna rädda mig eftersom flugans tunga:

- är extremt stark, starkare än en boaorm
- inte ser ut som en boaorm; den ser snarare ut som en laxrosa halsduk som jag, i jakt på högsta höstmysfaktor, har bunkrat upp runt min hals

I en nödsituation som denna slänger jag mig därför över påsen med vitamintuggummin- det enda som i min närhet smakar någorlunda sött- och trycker hastigt in TRE stycken tuggummin i munnen, samtidigt som jag känner flugans tunga börja släppa på trycket från min hals.

Men jag hinner knappt andas ut eftersom den söta tuggummismaken börjar att avta redan efter bara några minuter. Av rädsla för flugan med den stora tungan spottar jag direkt ut klumpen med alla gamla tuggummin och smäller istället in ytterligare två stycken i munnen. FEM, smack, PANG - vid det här laget har flugan med den enorma tungan äntligen börjat att krypa ner från min rygg.

För säkerhets skull spottar jag även ut mina två senaste tuggummin och avslutar med en sista TRIPPEL-dos som jag tuggar på i en kvart, innan flugan med den enorma tungan virad runt min hals bara visade sig vara en flyktig mardröm och slutet är gott. MYCKET GOTT. Eftersmaken i min mun påminner om en blandning mellan fruktsmak och medicin.

När stormen väl är över och världen utspelar sig något suddig, börjar jag med ens att fundera på hur mycket vitamin jag egentligen har stoppat i mig - det här är inga vanliga tuggummin. Inga giftblåa tuggummibollar från tuggummiautomater. Inget snacks, ingen skvallertidning. Det här är tung litteratur. I min undran tar jag därför fram den tomma tuggummipåsen, läser på påsens baksida och inser till min förfäran att jag ligger långt utanför den normala ramen - jag har överdoserat mitt vitaminintag.

MAX 4 ST/DAG. Tugga tuggummit i ca 10 min. Den rekommenderade dosen bör ej överskridas.

1 kommentar:

  1. Åh nej! Vad kommer nu hända? Blir du överintelligent och uttråkad av oss vanliga dödliga? Eller får du superkrafter? Eller blir du tvärtom jättesvag - de kanske tar ut varandra så du får minus-vitaminer? o_O

    Hoppas du överlever natten!

    Kram kram

    PS Vad kul om du kommer till Gbg! Hör av dig på mailen så bokar vi in en träff!! Jag hör av mig när jag vet när vi kommer till Estocolmo.

    SvaraRadera