17 februari 2012

Nöttigt


Som den chokladälskare jag är vill jag att alla nya chokladsmaker som kläcks på marknaden ska överraska mig riktigt ordentligt när de hängs ut där på hyllan till första försäljning. (Nåja, vissa kanske inte ser det här som choklad utan snarare som kakaosmör, men det är en annan diskussion som jag nu lägger åt sidan.) Och med nya smaksensationer på marknaden jämför jag alltid det första smakmomentet i stil med den reaktion som man får av överraskningar - oväntade överraskningar.

Men den här chokladen överraskar mig inte särskilt, den känns mest som ett kringflackande moln på en klarblå himmel. Jag hade förväntat mig att mandeln skulle ta mig till nya höjder där jag tidigare aldrig har varit och klättrat. Kanske är det över ett vattenfall i någon regnskog, kanske är det från ett flygplan där jag står i beredskap att hoppa ner i det fria, forma mig till en bräkande spindel som bärs upp av luftmotståndet, och sedan fälla ut min blommande fallskärm.

Jag hade tänkt mig att mandeln, precis som på bilden, skulle poppa popcorn i min mun. Sprängas sönder, anta nya utmaningar och hota mina oskuldsfulla små smaklökar. Men istället får jag något som påminner om en varningstext som lyder att produkten kan innehålla spår av nötter.

Typ mandel, om man blundar riktigt hårt och känner efter.
Med hjälp av sin allra vildaste fantasi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar