19 februari 2012

toTALtystnad

Som student erfar jag en del tystnad. Dels för att studierna kräver tystnad för att jag ska kunna uppnå koncentration, men också för att de texter som ska läsas och skrivas upptar en HELtid av enskilt lusläsande och plitande. Ibland kan det därför gå flera dagar utan att jag tilltalar någon eller att någon tilltalar mig. En tid fylld av total tystnad. Detta brukar inträffa när jag exempelvis, som nu, är sjuk och istället sitter hemma och studerar. Då faller liksom världen omkring mig i glömska och texterna blir till slut ett med mina andetag. Så pass att jag till och med glömmer av själva tystheten.

Givetvis händer det att jag tar mig ut till matbutiken och kanske ringer min mamma mig och vi pratar en sväng om lite allt möjligt, och jag minns plötsligt hur det känns att tala - det känns fint. Ibland lite omständligt, speciellt när jag ska tala till kassörskan i matbutiken. Mina käkar är något ringrostiga och tungan aningen bomullssufflerad.

Vad det nu är. Men kanske förstår ni ändå.

Efter en tids tystnad är det svårt att återfå talet på en gång. Nåja, det tar förvisso inte lika lång tid att återfå talet som det tar att

RASA I VIKT PÅ 3 DAGAR
listan på de bästa knepen finns här

Men
med
lite
övning
ska
det
nog
till
slut

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar